Saturday, March 23, 2013

Ilusi Mia dan Ad


Mimpi bahagia bersama itu sudah normal,
24/7 merindu itu sudah biasa,
tak sangka,
aurora kasih itu datang indah,
cepat sekali hingga terbuang segala gundah,

Angin malam itu tidak lagi dingin,
terasa erat tangan yang menggenggam,
terasa hangat dalam dakapan,,
Mia milik Ad,
Ad milik Mia...

Ilusi malam terus berkembang,
dalam awan itu,
Mia Ad bukan dua nama berbeza,
tapi nama untuk jiwa yang satu,
melihat jauh ke hadapan,
bahagia itu dirasakan benar,

Tapi malang itu cuma ilusi malam
yang sengaja datang,
terganggu dengan realiti alam,
Mia bukan milik Ad,
Ad bukan milik Mia,
itu cuma ilusi buat masa ini,
yang semakin membara dek campur tangan nafsu di hati,
nakal sungguh.

Aku tersenyum sinis,
tahniah Mia.
Kau mampu bahagia dalam mimpi,
harap kau bahagia di alam realiti.

Sumber di sini




p/s :  hati ini berpenyakit. Aku harus keluarkan kau
atau kurung kau dalamnya?


Wednesday, March 20, 2013

Menari



Menari-nari tango,
ditambah pula lagu rentak mambo,
memang galak kau atas dance floor,

Hey,
kenapa kau?

Aku sedang ditawan,
aku hilang kawalan,
semuanya sebab adrenalin yang sedang rawan,
dirembes hasil dorongan kopi dua cawan,
Sekarang jangan kacau aku,
aku mahu menari sementara tidak kaku.

Terbaik jawapan kau Cik Jari.
Harap berseronoklah menari.




p/s : inspirasi kopi

Tuesday, March 19, 2013

Kod Da Vinci


Lampu atas kepala masih tak menyala lagi,
merajuk barangkali,
sekarang nak mengharapkan hati,
tapi....
hati kalau takde lampu atas kepala,
tak terkawal gamaknya,
Silap-silap semua rasa diluah tak ingat dunia,
tak ingat dosa.
Bahaya.
Eh, entah macam mana,
tiba-tiba menyala pula,
mungkin terangsang oleh aroma kopi
dalam dunia fantasi,

Nak madah tentang kod Da Vinci,
orang kata sulitnya macam rahsia besar yang terkunci,
cuma bagi aku,
kod kali ini lebih emosi bercampur fantasi,
mungkin juga alam mimpi,
tapi aku tetap rasa ianya realiti,
cuma satu huruf,
aku dah faham semua maksudnya.

Cuma satu huruf.

Dan aku paling suka huruf S.
Eh, ada lagi, huruf R.
Harap lepas ini boleh keluar huruf C.

"Macam-macam lah kau wahai lampu"
monolog sendiri,
Senyum dah makin melebar,
sampai ke telinga,
hampir tak terlihat matanya.
Kenapa suka sangat ni?
Ada taman rupanya dalam hati,
puji diri sendiri.

Terima kasih huruf.
Hari aku positif lagi.
Hari aku berbunga lagi.



p/s : entry yang dah siap sejak awal, tapi tak mampu nak publish sebab
internet merajuk tak jenguk-2 dari tadi.


Sunday, March 17, 2013

Telepati Lala, Jiji, Nana, Mimi dan Lili

Bismillah
Assalamualaikum.

Mimi  :  Kau kenapa? ooke tak?
Lala   :  Aku? takde pe.. aku oke..
Mimi  : Aku rasa aku tau kenapa kau.. sebab aku dapat rasa apa yang kau rasa sekarang sama dengan apa     yang aku rasa.
Lala  :  Serius? kau rasa ke apa yang aku rasa? Gila arh! Apa yang aku rasa?
Mimi  : *bisik pada telinga Lala*

Mimi dan Lala tersenyum.. perbualan sambung lagi..

Lala   : Aku tak tau la kenapa... 
Mimi : Aku pun sama.. aku risau gila apa akan jadi nanti.
Jiji    : Weyh, korang kenapa? Korang ckp pasal tu ke?
Mimi : Aah. Kitorang risau sebenarnya..
Jiji    : Aku pun... risau gila...blablabla

Perbualan diteruskan lagi dengan segala hujah yang dikeluarkan dan pandangan yang dilontarkan serta perasaan yang di luahkan mereka.

Di sebuah bilik..

Nana   : Weyh,,jujur la aku nak cakap.. sebenarnya aku risau la pasal tu. Aku tengok je macam tak ambil             kisah, tapi aku kan jenis memerhati orangnya...
Mimi    : Kau pun rasa jugak ke...? Bukan nak kata apa la... aku rasa kan kita kena ambil tindakan segera la weyh, aku rasa nak je bagitau and luahkan semua ney. Aku penatlah. Tapi aku takut kena bash je nanti. Kau cakapkan boleh?
Nana   : aku lagi la tak berani nak cakap. Kau kan selalu cakap. Aku tak reti sikit.

Nana meneruskan perbualannya tentang kisah itu dan pendapatnya.. Ditambah perisa sedikit oleh Mimi. mereka saling berkongsi pendapat. Ada jugak gelak-2 ada jugak sumpah seranah.

Di suatu peristiwa,

Mimi   : sebenarnyakan orang tengah fikir sesuatu ney.
Lili      : Tengah fikir pasal benda tu ke?
Mimi   : Aah, mana tau ney?
Lili      : Orang pun rasa macam tu jugak.
Mimi   : Laaaa yeke... so betulkan? blablablablabla

Perbualan berterusan  lagi.

Ternyata mereka memikirkan benda yang sama. Mereka merasakan perasaan yang sama. Mungkin rakan seperjuangan yang lain juga merasakan yang sama.

Di sini bukan nak menekankan apakah yang berlaku, dan apakah yang dirasakan. Cuma nak menekankan, betapa kimia antara mereka sangat kuat, kukuh, utuh dan jitu. Sehingga telepati antara mereka berjaya disalurkan dengan mudah dan lancar.

Segala perbincangan menemui jalan yang sama. Saling bertembung dan seiringan.
Tidak cukupkah lagi segala benda yang dirasakan bersama?
Bagiku, itu sudah cukup membuktikan sesuatu yang serius sedang berlaku.

Telepati antara sebuah ikatan kimia dan ukhuwah itu sangat cukup membuatkan sebuah benteng itu tidak roboh dek anasir fikiran luar yang membelenggu seolah tiada lagi peluang kedua untuk mereka.

Buat masa ini, biar telepati itu menular dan menembus ke setiap ruang fikiran dan hati. Biar mereka rasa apa itu jalinan kimia yang kuat. Mungkin waktu itu, cuma masa yang menjarakkan mereka. Tapi, hati, fikiran, perasaan, dan jiwa mereka tetap satu. Satu kerana telepati abadi yang tercipta tanpa jemu dan benci.


Telepati itu harus kekal demi melestarikan apa yang diperjuangkan.




Sekian.

Friday, March 15, 2013

Post mortem dari jauh

Bismillah
Assalamualaikum

FESENI 2013.

Besar maknanya buat aku.

NASYID

Besar ertinya dalam hidup aku.

Tempat kelima untuk kesayanganku UKHUWAH..
*hati berkecamuk, mata berkaca, fikiran mula melayang entah ke mana*

Johan untuk yang sangat dikagumi dan dihormati, FANNAN
*Wah...hebatnya mereka. Tak mampu ditandingi...mereka zaman kegemilangan CG*

Jujur.

Untuk seorang introvert tapi ada "penyakit" perfectionism macam aku. Aku tak mampu nak menanggung kekalahan, tak mampu nak menanggung sedikit kecelaan dan tak mampu menghilangkan perasaan kecewa dalam hati. Tapi aku berusaha se-maksima mungkin untuk mengawalnya dengan tindak-tandukku. Aku berusaha semampu aku menjaga tingkah lakuku agar tidak menyakiti sesiapa pun. Semuanya ku simpan dalam kotak fikiran dan hati. Ku lipat-2 dan ku sumbat-2 semua perasaan itu.

Namun air mata itu menunjukkan segalanya. Air mata kegembiraan kerana sekurang-2nya masih tetap ahli keluarga yang menang. Air mata kekecewaan kerana jauh sungguh jarak kami untuk mencapai tahap bagus.

Dan, kerana aku juga seorang perfectionist yang berusaha menjadi hamba Allah yang selalu redha. Maka aku berusaha se-maksima yang boleh untuk terus redha dan terus berserah dan sekuatnya untuk tidak menjadi generasi "Y" yang selalu bertanya kenapa. Dan berusaha menanmkan sifat tawakal, taqwa dan bersyukur atas segala nikmat Allah. Sudah banyak yang dikurniakan.

Mungkin kerana ALLAH SEDANG MEMUJUK HATI AKU, maka hari ini dimulakan dengan menonton kembali video nasyid malam semalam oleh kumpulanku. Oh, begini rupanya..... sungguh layak untuk kamu berada di tempat kelima. Aku bermonolog.

Terlalu banyak perlu diperbaiki.
Teknik. paling utama.
Perasaan itu juga penting. *mungkin sudah separuh berjaya*
Niat dan hati yang tulus juga core utama.

Dapat dikenal pasti kelemahan yang paling aku boleh kata "shit!" *maaf atas penggunaan ayat yang kurang ilmiah*

Penguasaan microphone.

Sangat teknikal benda alah ney. Kalau suara dah sedap macam hape tapi mic takley and tak reti nak control, ke laut lah nampak gayanya. Especially aku la kan..
Maka di sini ingin di usulkan. *yang aku rasa, Abg Andy dah cakap pun sebelum ney*
SILA BELI MIC UNTUK DIGUNAKAN SEMASA LATIHAN.
Ya,, ini harus diberi perhatian dan penegasan.
Ini penting untuk junior. Senior, mereka dah tau semua tu. Semua dah pernah pegang mic.

Jadi kepada ahli-2 CG yang prihatin.. Apa kata kita kumpul wang sama-2 dari semasa ke semasa. Kire macam menabunglah. Bukankah sikit-2 lama-2 jadi bukit. Kita kumpul duit. Buat tabung untuk beli mic SAHAJA. Kalau boleh setiap orang ada mic sendiri. Nampak tak desperatenya aku?
bukan nak menang semata-2 tapi bila tengok vdeo kita..aku cuma mampu geleng kepala. Kamu semua sudah bagus dan perlu digilap sekilat-2 nya je. Tapi kerana mic. Kita jadi macam...entahlah.

Usaha kita mungkin tak cukup lagi.
Tak cukup sampai kita rasa macam terlalu mudah.

Bukan nak menjatuhkan semangat dan kegembiraan semua.
Bukan juga nak buat kamu stress tak pasal-2.
Bukan.
Bukan.

Ini cuma luahan dari seorang INTROVERT YANG ADA ISU PERFECTIONISM.
Jangan berkecil hati dengan saya.
Jangan bersusah hati kerana saya.
Saya okey. =)

TAHNIAH.
TAHNIAH.
TAHNIAH.

Untuk FANNAN.
Mungkin ini tahun terakhir kamu.
Dan Alhamdulillah.
Di tahun akhir kamu berjaya mendapat apa yang kamu semua aim.
Saya masih ingat lagi post mortem feseni lepas. Kamu semua ada berkata,

"Aku harap, aku dapat johan untuk tahun terakhir aku dalam FESENI,"
Dan di sini.. Aku juga ingin mengharap seperti itu. Mahu mencipta DEJA-VU yang probability untuk ia berlaku seolah 1/10

"Bismilahirrahmanirrahim... aku harap waktu aku final year, aku dapat merasa JOHAN nasyid FESENI, walaupun sekali dalam seumur hidupku.."

Untuk ke FNK, rasa macam mustahil pulak. Mereka semua hebat-2. Lagipun FNK tu besar eventnya. Hahah rasa tak layak pulak jejak Johan tu. Bhahahah

Oh ya, terima kasih Abg Andy memberi peluang kepada kami yang junior ney untuk berkongsi pentas dengan Fannan untuk buat persembahan pada malam juara-juara nanti. Terima kasih juga sebab beri kami ruang untuk berdiri bersama mereka. Bak kata abg nuzul, miming pun takpe...kan. Takpelah, janji boleh sama-2 rasa malam juara-2 tu nanti. Hahahaha.
Oh, ye...! lupa nak cakap, terima kasih jugak sebab beri peluang kepada saya untuk bawak part sikit dalam taqwa. malu sebenarnya, sebab suara tak sedap mana pun. Kalau backup tu boleh lah. Mungkin semangat bersama-2 tu terlebih sikit. Serius. Ini pengakuan. hahahaha

Eksaited sebenarnya nak tulis entry ney.
Tapi bila dah menaip, tak tau kenapa sayu je hati. Bukan sebab sedih, terharu kowt. 

Harap yang Ukhuwah tidak bersedih atau stress atau kecil hati kerana luahan tak seberapa ini.
Mungkin agak tense. Maaf.
Ini bukan negative entry.
Ini neutral.
negative-positive = 0 charge


PENGALAMAN TERINDAH ITU DICIPTA,
DAN DIRATIB BERSAMA BAHAGIANYA UKHUWAH
YANG SENTIASA BERTERASKAN
CINTA
KEPADA SAHABAT,
KELUARGA,
RASUL,
DAN SUDAH PASTINYA
ALLAH SWT.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...