Thursday, October 4, 2012

Ibu berkata

Bismillah
Assalamualaikum

Pesan ibu :

I love the feeling when I hold my mom's hand


1.    Jangan lari fokus dalam hidup.

Kalau sekarang fokus kita ialah belajar, maka fokuskan lebih kepada hal itu. Hal sampingan boleh ambil perhatian tapi tak perlu sampai menggangu fokus utama.

2.    Kalau yakin boleh, maka lebih baik dipercepatkan

Ditanya sama ada aku boleh fokus pada dua benda itu, membina keluarga dan belajar dalam masa yang sama. Kalau yakin, teruskan. Kalau tak. Tangguh hingga betul-2 bersedia. Dan memang sudah diketahui jawapannya ialah tidak. Tiada keyakinan. Tiada persediaan. Atau bahasa tepatnya ialah takut.

3.     Beri masa untuk cari sesuatu dalam hidup

Masih ada yang kurang, dan harus kenali diri atau perbaiki mana yang perlu. Membina masjid bukan sekadar untuk seronok, tapi lebih kepada tanggungjawab. Tak boleh dipandang remeh je. And beri masa pada diri sendiri untuk fikir and rasa, sama ada kita betul-2 nak hidup dengan dia atau tak. Ada perasaan itu atau tak.

4.     Kalau nak, cakap je.

Like seriously? ney ibu aku yang cakap. Kalau nak, cakap je. Tapi jelaskan ke mana fokus kamu. Sampai masa, jalan.

5.    Solat istikharah

Minta petunjuk Allah. Buat banyak-2 kali lagi bagus. Selalu doa lepas solat. Kalau Allah bagi petunjuk yang oke and baik jika diteruskan. Maka, langsunglah. Ibu oke je (yang ney serius takley blah). 


Yang bawah ney aku pulak kata.

Tapi, kalau setakat sebelah pihak je. Tak perlulah kowt. Itu masih dikire belum serius.
Kalau ada jodoh adalah.
Kalau nak fikir takde duit. Memangla beban. Tapi rezeki Allah kat mana-2.


Terima kasih kerana membangkitkan isu ini wahai En.Mocha, kerana dengan berbangkitnya isu ini, ia buat saya fikir lebih dalam ke mana fokus saya. Kerana timbulnya persoalan itu, ia sangat buat saya begitu bersemangat mengejar cita-2 untuk jadi terbaik sebagai persediaan.

Dan kerana isu itu juga, saya sekarang sangat bersungguh-2 untuk mencapai kecemerlangan study and softskill. Malah ia mengingatkan saya akan trademark kelas saya masa sekolah. WITH LOVE WITH PASSION, yang saya applykan dalam pelajaran dulu. Setelah lama dilupakan, sekarang baru saya teringat. Terima kasih.

Ada hikmah semua ini.
Tanda Allah sayang. Alhamdulillah.




nota kaki : ibu macam nak bagi green light. Bila nak hantar rombongan? Tibe2. Takdelah mengarut je tu. hahahahaha. gedik. 




p/s : sekian entry soal masa depan hidup aku. Bosan plak asyik cerita pasal ney je


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...