Wednesday, October 3, 2012

Aku tiada apa-2

Bismillah.
Assalamualaikum

Memang la kita tengok orang dilamar ke berkahwin ke nampak seronok. Nampak awesome. Nampak bahagia. Nampak semualah. Tapi realitinya.. Gerun lagi menggerunkan. Terutama untuk orang macam aku.
Ye. Untuk orang macam aku, serius tak layak untuk dilamar. Mesti semua pelik kenapa aku merendahkan diri aku dengan terlalu rendah macam tu. Siap keluarkan perkataan TAK LAYAK.

Aku tau diri aku.
Aku tau siapa aku.

Kalau nak dibandingkan dengan kawan-2 aku yang dah berumah tangga, aku jauh lebih jahil daripada dorang. Aku langsung takde apa-2 untuk dibanggakan. Result matrik? Result SPM? CGPA UM? Semua tu tak mampu buat aku berbangga untuk menjadi seorang perempuan yang layak dilamar.

Apa lagi? Cantik? Cun? Hot? Sopan? Menarik? Nope. Semua pun tak. Satu pun takde. Terlalu kurang. Dan semua tu masih tak mampu buat aku berbangga untuk menjadi seorang perempuan yang layak dilamar.

Memasak? Jauh sekali. Jauh sejauh pluto ke bumi. Orang sibuk cakap, kalau tak pandai masak jangan sibuk mengada-2 nak kahwin. Yes, dengan statement itu membuatkan aku yakin yang masih belum sampai masanya untuk aku. Dengan statement itu aku pasti hari itu masih terlalu jauh untuk dikejar.

Oh ye,, ilmu agama? MasyaAllah. Jauh sekali. banyak yang masih tak diketahui. Sedikit sangat yang dipelajari. Yang aku tahu, aku cuma pegang pada yang asas. Nak kata solehah. Ya Allah.... terasa kerdil yang amat. Walaupun menjadi idaman and aim dalam hidup tapi terlalu jauh untuk digapai. Sejauh 1 juta tahun cahaya barangkali.

Jangan rushing..
Yes aku taknak rushing.
Yes aku takkan rushing.

Bangunan kalau buat cepat-2 tanpa fikir atau nilai kualiti takkan bertahan lama. Akan roboh. Dan bila roboh akan ada yang terluka, sakit, patah tulang, mati pun ada.
Perumpamaan untuk situasi aku.

Apa yang aku ada ialah...

Perasaan.
Pemikiran rasional.
Doa.

Itu yang buat aku menulis entry ini.
Menyatakan yang aku tiada apa-2 untuk diberikan atau dibanggakan.

Harap faham.
bahawa aku betul-2 tak berani dan tak mampu
Memberi kata putus YA, jauh sekali menyebut TIDAK.

Jujurlah. Dalam hati ney dah menggelegak nak sebut YA (perasaan). Tapi.. rasional membataskan. Akhirnya doa meminta petunjuk sahaja yang mampu aku lakukan.

So. conclusion cerita disini.
tolong cepat-2 sedar dari mimpi indah.
khasnya untuk aku.
Kadang-2 mimpi indah tu cuma dalam kepulan kabus putih atas kepala je.
Tapi realitinya malap. Sipi-2 je boleh nampak.
Faham?
Tak faham takpe.

Sekian.




p/s : Pagi tadi jatuh masa tengah berdiri nak tengok jam and mengesot ke katil. Mom, i need to call you, ada sesuatu harus diberitahu.




2 comments:

Anonymous said...

=D
eh knape bila tekan button twitter kt sebelah tu keluar org lain?? haha

Amilia Ami said...

terima kasih bagitahu.. dah lama tak check..akan diperbetulkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...