Friday, August 5, 2011

Ramadhan Terindah

Assalamualaikum,
----------------------------------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah, 19tahun berlalu dengan sangat cepat. Tak sangka hari ini aku masih mampu menghirup udara segar, masih mampu bersyukur atas nyawa yang dianugerahkan oleh Allah kepadaku. Ya, hari ini bersamaan 5 Ogos 2011 ialah hari lahirku yang ke 19 tahun. Rasanya baru semalam aku menyambut hari lahir yang ke 17. Tanpa disedari aku sudah melepasi sweet 7teen.
       Tiada apa yang paling mmbuatku teramat bersyukur hingga sebak terasa hatiku, ingin menangis kerana aku masih mampu melihat cahaya matahari pada pagi ini. Ya Allah!! Aku masih hidup. Ya Allah, terima kasih Ya Allah. Ya, inilah yang aku rasakan dan inilah jeritan hatiku yang teramat berterima kasih kepadaNya.
       Terima kasih juga buat ibu dan ayah yang masih mengingati tarikh lahirku. Pasti di dalam lubuk hati kalian teramat pilu rasanya kerana anakmu yang pernah kalian gendong suatu masa dulu kini telah hampir dewasa, bakal meninggalkan rumah berjauhan dengan kalian. Aku tahu, kalian pasti merasa seperti baru semalam aku menyambut hari lahir yang pertama. Namun, ibu, ayah itu sudah ditakdirkan. Aku juga tahu kalian pasti mengharap andai aku tetap menjadi anak yang masih kalian gendong disaat aku menangis meminta pelukan kalian. *sesungguhnya aku  menangis membuat entry ini*
       Aku juga tahu bahawa kalian ingin tetap menatap aku sepertimana kalian menatap aku sewaktu aku baru dilahirkan. Sesungguhnya aku masih anakmu yang itu. Terima kasih juga buat kawan-2 yang mengucapkan selamat hari lahir kepadaku. Tahniah kerana masih berada dalam hati aku selama kita berkawan. Terima kasih kerana menyayangi aku, mungkin benar apa kita akan dapat kembali apa yang kita berikan. Aku berikan sejuta kasih sayang kepada kalian, dan sejuta kasih sayang juga yang ku dapat dari kalian.. Alhamdulillah.
       Ya Allah, kau berkatilah hidupku, berikanlah aku nur hidayahmu sebagai hadiah untukku, Kau jadikanlah aku hambamu yang sentiasa bersyukur. Ya Allah yang Maha Melindungi, lindungilah aku dari azab kubur dan azab seksa api neraka. Jadikanlah hari lahirku ini sebagai hari untuk aku memulakan kehidupan yang baru, dengan memperbaiki amalanku. Ya Allah berikanlah aku ketenangan dan kegembiraan di dunia dan akhirat. Amin.
      Namun, aku tidak harus terlalu gembira dengan hari ini, bersederhanalah. Kerana aku tidak tahu andai hari ini bakal menjadi hari lahirku yang terakhir. Ya, aku tidak tahu semua itu. Kerana itu dalah rahsia Allah. Jika itu menjadi kenyataan, aku teramat ingin menyatakan perasaan cintaku pada semua yang telah mencintaiku. Aku benar-2 sayang dan berterima kasih kepada kalian.
       Jika itu yang telah ditakdirkan, aku ingin memohon kepada Allah agar aku dimatikan dalam keadaan yang baik, masih tetap beriman kepadaMu, dalam keadaan sedang beribadah. Ya menunaikan ibadah puasaku dan kebetulan di hari Jumaat, hari yang pastinya sangat mulia di bulan yang juga bulan paling mulia. Ya Allah, sesungguhnya hidup dan matiku adalah untukMu. Aku bersyukur atas nikmat kelahiranku yang kau beri. Amanah yang kau beri harap dapat ku pikul meski ku tau aku tidak melakukannya dengan sempurna.
      Ya Allah, berilah aku peluang untuk memperbaiki amalanku, agar aku dapat menjadi hambamu yang bertaqwa meskipun ini peluang yang terakhir aku.

Sekian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...