Wednesday, August 24, 2011

Kuih Raya Aku : Kuih Tart Gulung

Assalamualaikum..
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wahhh raya dah nak dekat kan??
So, byase lah time-2 nak dekat raya ney, orang-2 semua sibuk buat kuih.. Aku pown buat jugak.. Aku tulis entry pagi-2 buta ney pown sebab tga tggu kuih aku siap.. Hurmmmm penat sungguh menunggu yew..

oke.. ney resepi versi aku utnuk satu adunan yew :

Bahan-2 :
Satu buku butter.
4 cawan tepung gandum
Satu biji telur.
Essence Vanilla sekucup rasa.
pewarna kuning *ikut suka nak letak ke tak*
Jem nenas. *sukati korang nak jem ape*
telur dan pewarna kuning *ney untuk sapu kat atas kuih tu*

Cara-2 :
Pukul butter tu sampai dia kembang yew anak-2. Lepas tu masukkan tepung sikit demi sedikit.. *ceyh cm chef plak* then, masukkan telur vanilla and pewarna *ikut suka* Kacau ke pukul ke hingga sebati. Lepastu, jadikanlah doh.
Hahaha kalau ikot cara aku memang brutal habis la an.. pastikan tangan anda bersih lepas tu pe lagi.. Belasah la tepung tu smpai betul-2 sebati. Keh3. Ade yang kata letak garam sket nak kasi rase lemak-2 sket. Tapi aku tak letak. Tak berminat. hehehe

Untuk jem, beli yang dah siap boleh, nak buat sendiri pown bole.. yang buat sendiri tu, aku tak ingat macam mana ibu aku ajar.. keh3 so pakai jela yang dah siap jual tu..nak cepat an. Then, jem tu gentel-2 ikot sukati nak saiz ape.. hahaha
Oke. Lepastu, pakai cetak kuih semprit *aku tak tau eja dia betul ke tak* masukkan tepung. lepastu buat laaa..letak jem, gulung.

Atas kuih tu...kire cam hiasan la.. takde la hias sgt pown. pukul telur dengan pewarna kuning. Ada orang pakai kuning telur je, ade yang pkai dua-2 ada yang pkai putih telur je. Suka hati korang la nak pkai apa. haha tapi aku biasa pakai dua-2 sebab malas nak asingkan. Then sapula kat atas kuih tart tadi.

Tapi yang kali ney, aku modify sket. Aku ney tak suka kuning sgt. well, aku memang cerewet bab mkn. So, aku tak letak pewarna dlm tepung tu. Malah aku tak pkai telur ngan pewarna pown tok sapu kat atas. Aku ganti dengan madu.. Aku memang suka kuih-2 pucat ney.. keh3 sebab dari dulu, aku buat kuih memang rupa pucat je.. hik3 kurang bermekap. tapi habis jugak budak-2 makan jiran-2 puji sedap je.. *tangan didada mata ke atas* hak3 -lempang karang.

Bagi aku asal kurang pada rupa tapi kaw-2! punye rasa. Sebab banyak kat kedai jual yang menarik-2 fancy-2 je tengok kuih tapi rase hempeh. Kalau kena yang sedap tu memang sedap la bagus la Alhamdulillah.. Tak sia-2 beli. Tapi kalau yang kureng tu, sedih je aty lagi-2 yang mmg teringin gila nak mkn kuih tu. Hampa sungguh rasa aty.

ney hasil yang aku buat.. memang tak kuning sebab aku tak suka..

Tak kuning sgt an? an? Macam pucat an? Tapi yang mcm ney la yang aku paling suka.
Sekian sahaja. Aku berkongsi cerita kali ney. Nanti nak buat kuih laen aku post entry lagi ye..

p/s : perasan tak cara-2 aku buat tu panjang melebar ayt aku. macam buat karangan. keh3

love : cik maia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...